معرفی مشهورترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند

به گزارش وبلاگ لاراول، معمولا بیشتر افراد فکر می نمایند که حیوانات سیستم چند همسری دارند و در طول زندگی خود چندین جفت را بر می گزینند. این موضوع در خصوص بسیاری از حیوانات صحیح است، اما حیواناتی هم وجود دارند که تنها یک جفت در طول عمر خود انتخاب می نمایند. این زوج پس از جفتگیری، فرزندان خود را با یکدیگر عظیم می نمایند و تقریبا میتوان گفت که در بیشتر اوقات کنار هم هستند. با ما در مقاله زیباترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند همراه شوید تا شما را با مشهورترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند آشنا کنیم.

معرفی مشهورترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند

فهرست مطالب

پنگوئن ماکارونیفاخته هاکرکس سیاهموش صحراییسگهای آبیقوهاگیبون هاگرگ هاعقاب سر سفیدسقنقور دم کوتاه زبان آبی

پنگوئن ماکارونی

پنگوئن های ماکارونی از سرده پنگوئن های کاکل دار بشمار می آیند و سیستم تک همسری دارند. این پنگوئن ها زمانیکه یکدیگر را دیدار می نمایند، حرکات و رفتارهای جالبی را از خود نشان می دهند و می رقصند که به این حرکات نمایش جذب گفته می گردد. در واقع، زمانیکه پنگوئن های ماکارونی یکدیگر را می بینند، سینه های خود را به سمت بالا می برند و سر خود را به اطراف می چرخانند. این موجودات در عین حال که به چنین حرکاتی مشغول هستند، صدایی هم از خودشان در می آورند که بیشتر به غرغر شباهت دارد. پس از بجهان آمدن جوجه ها، پدر وظیفه مراقبت و محافظت از آنها را بر عهده می گیرد و مادر وظیفه دارد که غذای جوجه ها را تامین کند.

فاخته ها

فاخته نام پرنده ای است که سیستم تک همسری دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام این پرنده در ادبیات و بعضی از اشعار جهان نیز آمده است. برای مثال، شکسپیر شعری دارد که نام آن ققنوس و فاخته هست. این مورد از زیباترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند با نام دیگری نیز شناخته شده و بعضی از افراد آنها را با نام کبوتران باران یا پرندگان نوحه خوان می شناسند.

کرکس سیاه

این پرنده شاید شهرت چندان خوبی نداشته باشد و یکی از موجودات ترسناک بشمار آید، اما برای جفت خود یک دوست و همراه همیشگی است. بطوریکه جفت نر و ماده کرکس سیاه پس از جفتگیری تا آخر عمر با هم بسر می برند. زمانیکه می خواهند از تخم ها مراقبت نمایند، هر کدام به ترتیب روی تخم ها می خوابند؛ بطوریکه هر 24 ساعت جفت نر و ماده جای خود را با هم عوض می نمایند.

موش صحرایی

موش صحرایی نر یکی دیگر از حیوانات تک همسر است. این پستاندار در طول زندگی خود تنها با یک موش صحرایی ماده آمیزش داشته و از موش های ماده دیگر دوری می نماید. این موجود مانند انسان ها عاشق شده و اگر جفت خود را به هر علتی از دست بدهد، ممکن است به افسردگی مبتلا گردد.

سگهای آبی

از دیگر حیوانات تک همسر که به جفت خود تا سرانجام عمرش وفادار می ماند، سگ آبی است. تعیین شد که بیشتر سگهای آبی اروپایی سیستم تک همسری دارند و احتمال اینکه در طول عمر به شریک زندگی خود خیانت نمایند، بسیار کم است. این مطالعات در خصوص سگهای آبی توسط محققان دانشگاه چارلز در پراگ اجرا شده اند. محققان همچنین به نتایج جالب دیگری نیز دست پیدا نموده اند که براساس آنها میتوان گفت سگهای آمریکای شمالی چندان به جفت خود وفادار نیستند.

قوها

قوها از جمله پرندگانی هستند که تنها یکبار در زندگی جفت انتخاب می نمایند. تقریبا تمام جهان این پرندگان را نماد یک عشق بی سرانجام می دانند و این موضوع برای همه امری شناخته شده است. قوها زمان فراوری مثل کمی دارند و زندگی آنها پس از انتخاب جفت تحت تاثیر موارد بسیاری قرار می گیرد. این مورد از مشهورترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند در پرورش فرزندانشان ممکن است شکست و موفقیت هایی را داشته باشند.

گیبون ها

این میمون های دراز دست سیستم تک همسری دارند و زمانیکه جفت خود را انتخاب می نمایند، تا سرانجام زندگی با او می مانند. این را هم بگوییم که این موضوع در خصوص همه آنها صدق نمی نماید. حتی، دیده شده که بعضی از آنها پس از مدتی زندگی با جفت خود، او را رها می نمایند و با گیبون های دیگر وارد رابطه ای جدید می شوند. گیبون های نر و ماده از نظر جثه و بزرگی تقریبا با یکدیگر برابر هستند و لحظات بسیار زیادی را در کنار یکدیگر سپری می نمایند.

گرگ ها

این پستانداران در زندگی واقعی خود رابطه بسیار خوبی با شریک زندگی دارند و سیستم تک همسری را انتخاب نموده اند. یک گله متشکل از یک جفت نر و ماده بوده و این زوج پس از جفتگیری و فراوری مثل گله خود را بزرگتر می نمایند.

عقاب سر سفید

اگر جفت او قادر به فراوری مثل نباشد، آنگاه عقاب سر سفید برای بقای نسل خود جفت دیگری را پیدا می نماید. بقای نسل در میان این پرندگان موضوع بسیار مهمی است؛ به صورتیکه حتی اگر یکی از جفت ها به هر دلیلی بمیرد، شریک زندگی او جفت دیگری را پیدا می نماید. اما بطور کلی اگر چنین مشکلاتی وجود نداشته باشند، این جفت تا آخر عمر به یکدیگر وفادار می ماند.

سقنقور دم کوتاه زبان آبی

این مارمولک بومی استرالیا موجودی بسیار جالب است. در فصل جفت گیری، معمولا جفت نر به وسیله محبت کردن جفت ماده را به سوی خود جذب می نماید. این زوج می توانند تا بیش از 20 سال و حتی بیشتر در کنار هم زندگی نمایند.

منبع: همگردی

به "معرفی مشهورترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مشهورترین حیواناتی که سیستم تک همسری دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید