پرداخت 21 میلیارد یارانه به رسانه ها، 45 درصد رسانه ها غیرفعال اند

به گزارش وبلاگ لاراول، نخستین نشست خبری سید محمدرضا دربندی پس از گذشت 6 ماه از پذیرش مسئولیت مدیرکلی مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز دوشنبه 15 مردادماه در محل این معاونت در تهران برگزار گردید.

پرداخت 21 میلیارد یارانه به رسانه ها، 45 درصد رسانه ها غیرفعال اند

دربندی در افتتاح این کنفرانس مطبوعاتی که در آستانه روز خبرنگار برگزار گردید، ضمن گرامیداشت این مناسبت اصحاب رسانه، به ارائه آماری از وضعیت رسانه های ایران در حال حاضر پرداخت و گفت: 9300 رسانه از هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز دارند که از این تعداد 7 هزار مورد رسانه های مکتوب و 2300 مورد رسانه های برخط هستند.

به گفته این مقام مسئول در معاونت مطبوعاتی: از 2300 رسانه برخط دارای مجوز، حدود هزار رسانه غیرفعال هستند و از 1300 رسانه دیگر، 30 رسانه در قالب خبرگزاری و مابقی در قالب پایگاه های خبری فعالیت می نمایند.

دربندی تعداد خبرگزاری های ایران را معادل کل خبرگزاری های موجود در اتحادیه اروپا اعلام و آن را به عنوان نکته ای منفی قلمداد کرد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد همچنین گفت از 7 هزار رسانه مکتوب دارای مجوز تنها 3800 رسانه فعال هستند و 3200 رسانه دیگر غیرفعال اند. از میان رسانه های فعال هم 1700 رسانه با دوره انتشار هفتگی و دوهفتگی و 1900 رسانه با دوره انتشار ماهیانه، دوماهیانه، فصلی و سالیانه و مابقی هم با عنوان روزنامه فعالیت می نمایند.

وی تعداد روزنامه های ایران را هم بیشتر از میانگین های جهانی گفت و گفت: در کشوری مانند آلمان 120 روزنامه، کانادا 100 روزنامه، هند 80 روزنامه و چین با جمیعتی تقریباً 1.5 میلیاردی حدود هزار روزنامه وجود دارد.

دربندی همچنین گفت: از حدود 3800 رسانه مکتوب، 350 مورد نشریات ورزشی، 75 مورد نشریات حوزه کودک و نوجوان، 10 نشریه با زمینه مسائل معلولان، 100 نشریه با زمینه هنری سینمایی و ادبی، 90 نشریه با زمینه خانواده و سرگرمی و 12 نشریه مربوط به اقلیت های مذهبی است.

همچنین به گفته این مقام مسئول در معاونت مطبوعاتی: از حدود 3800 رسانه مکتوب کشور، مدیریت 1400 مورد آنها بر عهده بانوان است که رقم قابل توجهی است. همچنین مدیران مسئول 150 رسانه کشور از اهل سنت هستند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد که در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه سخن می گفت با اشاره به روینمودهای به اجرا درآمده در شش ماه گذشته در این اداره کل، گفت: یکی از این روینمودها توجه ویژه به بدنه اصلی رسانه ها یعنی وبلاگ لاراول و روزنامه نگاران بوده است و این در حالی است که تا پیش از این صاحبان امتیاز و مدیران مسئول بیشتر مورد توجه قرار داشتند.

دربندی گفت: با همکاری صندوق اعتباری هنر، بیمه پایه برای 3 هزار نفر از اهالی رسانه که عمدتاً شامل وبلاگ لاراول هستند و به هر دلیل آنها را در رسانه هایشان بیمه نمی کردند، در نظر گرفته شده است و 3 هزار سهمیه هم برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی اصحاب رسانه گرفته ایم. سهم مربوط به بیمه تکمیلی 850 هزار تومان است که 500 هزار تومان آن را معاونت مطبوعاتی تقبل می نماید و وبلاگ لاراول تنها 350 هزار تومان از این سهم را پرداخت می نمایند این در حالی است که رقم واقعی این سهم یک میلیون و 200 هزار تومان است که ما با تخفیفاتی آن را برای وبلاگ لاراول دریافت نموده ایم.

وی همچنین از ارائه تسهیلات 2 و 3 میلیون تومانی به وبلاگ لاراول و با همکاری معاونت متبوعش اطلاع داد و گفت: به تازگی تفاهم نامه ای را هم با بانک قرض الحسنه مهر ایران امضاء نموده ایم که طی آن وام های 20 و 30 میلیون تومانی به اصحاب رسانه تعلق خواهد گرفت که جزئیات نحوه و دریافت این تسهیلات متعاقباً اعلام می گردد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد همچنین از ارائه خدمات مشاوره ای رایگان حقوقی و بیمه ای به اهالی رسانه طی 2 روز در هفته در معاونت مطبوعاتی اطلاع داد و در ادامه درباره وضعیت ارائه خدمات اینترنت بدون فیلتر به وبلاگ لاراول هم گفت: تا الان حدود 350 تا 400 نفر از وبلاگ لاراول اسامی خود را به ما داده اند و حدود 280 نفر از آنها هم اکنون از اینترنت بدون فیلتر بهره مند شده اند. در خصوص مابقی افراد هم، روال موجود در حال طی شدن است.

دربندی ساده سازی صدور کارت خبرنگاری را از دیگر اقدامات اجرا شده در 6 ماه گذشته در اداره کل یاد شده مطرح نمود و گفت: نکته دیگر سیاست گسترش حضور اهالی مطبوعات در خانه های مطبوعات بوده است که در حال حاضر 4539 نفر در خانه های مطبوعات 31 استان کشور عضو هستند.

وی از مذاکره با دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برای انجام آزمایش کامل سلامت (چک آپ) برای تمامی وبلاگ لاراول اطلاع داد و پیش بینی کرد آماری که از این کار حاصل خواهد شد بار دیگر بر سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری، صحه بگذارد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد ساماندهی پرداخت یارانه به مطبوعات را از دیگر روینمودهای به اجرا درآمده در این مدت مطرح نمود و گفت: شیوه نامه های مربوط به پرداخت یارانه پس از 2 ماه بحث و آنالیز فشرده اصلاح شده است که به زودی دو شیوه نامه جداگانه یکی برای رسانه های برخط و یکی برای رسانه های مکتوب و یک شیوه نامه هم در خصوص پرداخت یارانه به رسانه های استان های محروم و دورافتاده منتشر می گردد.

دربندی گفت: از اردیبهشت سال جاری تاکنون ما 2 نوبت یارانه به رسانه ها پرداخت کردیم. این در حالی است که مطابق قاعده، می بایست یک بار پرداخت می شد اما با توجه به مسائل رسانه ها و به خصوص بحران کاغذ، تصمیم گرفته شد که دو نوبت یارانه پرداخت گردد.

وی گفت: در این دو نوبت ما تاکنون 8 میلیارد تومان یارانه به حدود 3 هزار رسانه مکتوب پرداخت نموده ایم و حدود 4 میلیارد تومان یارانه هم برای خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تامین شده که به زودی پرداخت می گردد. 8 میلیارد تومان دیگر هم یارانه برای سایر نشریات پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه معوقات سال 96 هم که حدود یک میلیارد تومان است، محقق شده و در مجموع 21 میلیارد تومان یارانه به حدود 1800 رسانه پرداخت شده و یا به زودی می گردد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد همچنین شرح داد: یارانه رسانه ها به مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که در طرح رتبه بندی وزارت ارشاد شرکت نموده باشند، همچنین پایگاه های خبری تخصصی و نیز پایگاه های خبری استانی، که همگی در بخش خصوصی فعالیت می نمایند تعلق می گیرد و هیچ رسانه دولتی و یا رسانه ای که از بودجه عمومی و بیت المال استفاده می نماید، مشمول دریافت یارانه نمی گردد.

وی همچنین بر لزوم گسترش فعالیت رسانه ها در فضای مجازی و جایگزین کردن آن با فضای کاغذی به عنوان یکی دیگر از روینمودهای مورد تائید این اداره کل یاد کرد و گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات دیگر به متقاضیان دریافت مجوز روزنامه، مجوز نمی دهد اما در خصوص تقاضاهای مربوط به سایت ها، این اتفاق با سرعت انجام می گردد. ما در یک سیاست تشویقی به روزنامه ها اعلام نموده ایم که بیایند و تنها با 200 هزار تومان سایت خودشان را به وسیله موسسه ای که با ما طرف قرارداد شده است راه اندازی نمایند.

دربندی همچنین با اشاره به سامانه رصد و پایش رسانه ها گفت که تذکرات به مطبوعات را به حداقل رسانده ایم و پیشگیری از جرم قبل از وقوع را با توصیه هایی که به رسانه ها می کنیم، در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به مسائلی که بعضی از نمایندگی های روزنامه های سراسری در استان ها و شهرستان ها برای مطبوعات محلی و استانی به خصوص در زمینه جذب آگهی ها به وجود می آورند از تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به این تخلفات در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد اطلاع داد.

وی کوشش برای رساندن نشریات به دست مردم را رویکرد ششم این اداره کل برشمرد و گفت: برای همین منظور طرح نشریات برگشتی را با تغییر نام به نشریات اهدایی مجدداً احیاء نموده ایم که از ابتدای سال تاکنون 135 عنوان نشریه با شمارگان 600 هزار نسخه به 56 مرکز شامل زندان ها، بیمارستان ها، پرورشگاه ها و کانون های اصلاح و تربیت سراسر کشور اهدا شده است.

دربندی با اشاره به قراردادی که معاونت مطبوعاتی با شرکت پست برای توزیع مطبوعات در نقاط دوردست کشور امضاء نموده است، گفت: بر اساس این قرارداد هر بسته پستی روزنامه با 1500 تومان و با کد رهگیری و یا با 900 تومان بدون کد رهگیری به سراسر کشور ارسال می گردد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد اضافه نمود: در همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور ما طی سال گذشته 200 عنوان نشریه با شمارگان حدود یک میلیون نسخه را به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون تومان (و همین میزان سرمایه گذاری از طرف نهاد کتابخانه های عمومی) به 3 هزار کتابخانه عمومی کشور ارسال نموده ایم.

دربندی در خصوص خرید و فروش مجوز رسانه ها در فضای مجازی هم گفت: در دوره قبلی و با توجه به اینکه سریع به درخواست ها پاسخ داده می شد و مجوز به نشریات اعطا می شد، خرید و فروش مجوز رایج شده بود اما از آنجا که در دوره جدید اعطای مجوز به نشریات سخت شده است، این واگذاری ها هم سخت شده است.

وی همچنین نسبت به اجرای ماده 16 قانون مطبوعات (لغو مجوز نشریاتی که به صورت منظم منتشر نمی گردد) نسبت به نشریاتی که نظم مناسبی در انتشار ندارند، البته با شیب ملایم، هشدار داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پرداخت 21 میلیارد یارانه به رسانه ها، 45 درصد رسانه ها غیرفعال اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت 21 میلیارد یارانه به رسانه ها، 45 درصد رسانه ها غیرفعال اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید