گردشگری در نیمه راه بورس

به گزارش وبلاگ لاراول، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازار سرمایه را یکی از بهترین محل های تامین اقتصادی پروژه های صنعت گردشگری دانست و گفت: در حال حاضر بازار سرمایه زیرساخت های لازم را برای تامین اقتصادی پروژه های این صنعت ندارد اما امید می رود با توسعه بازار سرمایه و افزایش تمایل فعالان این صنعت، در سال های آینده شاهد ورود فعالان این صنعت به بازار سرمایه باشیم.

گردشگری در نیمه راه بورس

دکتر علی اصغر مونسان در گفت و گو با بورس امروز، درباره شرایط بودجه جهانگردی در کشور، روبرو دولت دوازدهم با مسائل متعدد در تامین بودجه را با توجه به تحریم ها و نبود درآمدهای نفتی مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: از زمان اجرای تحریم های ترامپ، دولت تمرکز جدی خود را بر تامین کالاهای اساسی و احتیاجهای معیشتی مردم در بودجه گذاشت و بخش جهانگردی به اولویت های پایین تر دولت منتقل شد.

او به سهم پایین وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به نسبت به سایر وزارت خانه ها از کل بودجه کشوری اشاره نمود که این امر، وزارتخانه مزبور را ملزم کرد تا برای اجرای پروژه های خود به تامین منابع اقتصادی مورد احتیاج بپردازد.

تامین اقتصادی در وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در اشاره به روش های مختلف تامین اقتصادی پروژه های این وزارتخانه شرح داد: در سال های اخیر با توجه به محدودیت های بودجه ای ما کوشش کردیم تا با تغییر مسیرها، بتوانیم احتیاجهای این حوزه را برطرف و به سمت رشد حرکت کنیم.

او توضیح داد: در وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، پروژه های نفیس مانند پروژه های نگهداری و بازسازی بناهای تاریخی مانند تخت جمشید، میدان نقش دنیا، مسجد جامع اصفهان و … قابلیت انتقال به بخش خصوصی را ندارند. در این میان بناهای تاریخی که شامل نفایس نیستند، از امکان انتقال مدیریت به بخش خصوصی برخوردارند. بنابراین سرمایه قابل توجهی از بخش خصوصی وارد این حوزه شد و بعضی از بناهای تاریخی بازسازی شده و توسط همین بخش به بهره برداری رسیدند.

دکتر مونسان در این خصوص افزود: این روش علاوه بر بازسازی بناهای تاریخی و تامین اقتصادی با ایجاد کسب و کار منجر به افزایش اشتغال در جامعه شد.

تامین اقتصادی از مصوبه مجلس

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با تاکید بر کوشش این وزارتخانه در استفاده از همه ظرفیت های تامین اقتصادی در کنار بودجه دولتی، مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارائه تسهیلات 1,5میلیارد دلار به صورت ریالی در طرح اشتغال روستایی را مورد اشاره قرار داد که به موجب آن مقرر شد تا وام های ارزان قیمت برای حمایت از مشاغل روستایی به مردم اعطا گردد. به همین دلیل نیز بانک های کشور نیز 1.5 میلیارد دلار به آن رقم افزودند و در مجموع 3 میلیارد دلار به صورت ریالی تسهیلات به این طرح اختصاص داده شد. این وزارتخانه توانست دو سهم 10 درصدی از این تسهیلات را به حوزه جهانگردی اختصاص دهد. در نتیجه بخش قابل توجهی از این مبلغ برای توسعه بوم گردی ها تامین شد.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در مورد توسعه بوم گردی ها گفت: این مبلغ به صورت وام های چهاردرصدی به افراد ارائه می شد و یکی از مسائل در این حوزه، نبود ضامن برای دریافت تسهیلات بود. با این حال میزان قابل توجهی از این طرح، وارد حوزه جهانگردی شد و توانست منابعی را خارج از بودجه دولتی به افراد با سرمایه اندک برای راه اندازی کسب و کار دهد.

او به راه اندازی 2200 واحد بوم گردی در کشور با اجرای این طرح اشاره نمود که موجب شد تا زیرساخت های لازم را برای یکی از علاقه مندی های مهم جهانگردان در سال های اخیر یعنی طبیعت و بوم گردی را فراهم سازد.

بازسازی بناهای تاریخی از سوی صنایع عظیم

دکتر مونسان یکی دیگر از روش های تامین اقتصادی خارج از بودجه را ورود صنایع عظیم به حوزه بازسازی بناهای تاریخی مطرح نمود که بسیاری از صنایع عظیم تمایل دارند تا به منظور اجرای مسئولیت های اجتماعی خود، در این حوزه وارد شوند.

او ادامه داد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مشارکت در بازسازی بعضی از بناهای تاریخی اردکان یزد را در اختیار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی از مذاکره با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر اطلاع داد و افزود: امیدواریم بعد از آن بتوانیم با صنایع عظیم کشور مانند ذوب آهن نیز تفاهم نامه های اثربخشی داشته باشیم.

جهانگردی های بازار سرمایه

او با اشاره به حضور تعداد اندکی از شرکت های جهانگردی در بازار سرمایه، اظهار کرد: رشد چشمگیر بازار سرمایه در سال گذشته، ما را بر آن داشت تا با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه به تامین اقتصادی پروژه های هتل و اقامتگاه ها بپردازیم.

دکتر مونسان با اشاره به پتانسیل هتل ها برای ورود به بازار سرمایه گفت: بعضی از هتل های عظیم صنعت جهانگردی پروژه های چند میلیاردی دارند، می توانند وارد بازار سرمایه شوند و بهترین محل برای ورود صنعت جهانگردی به بازار سرمایه، هتل های عظیم به شمار می فرایند.

پتانسیل بازار سرمایه برای هتل های 5 ستاره

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به پروژه هتل اسپیناس در تهران اشاره نمود و یادآور شد: این وزارتخانه کوشش داشت تا هتل اسپیناس را تشویق کند تا در ازای عرضه 5 تا 10 درصد از سهام خود در بازار سرمایه، از محل این بازار منابع اقتصادی مورد احتیاج خود را برای ساخت این پروژه را تامین کند.

او با بیان اینکه تأمین اقتصادی هتل های 5 ستاره، ارقام عظیمی است، گفت: عموما منابع مورد احتیاج برای اجرای طرح های توسعه ای هتل های 5 ستاره کشور، از محل صندوق توسعه ملی تهیه می گردد به طوری که تا به امروز برای این طرح ها، بیشتر از هزار میلیارد در سال، تامین اقتصادی انجام نشده است. با این حال با رشد بورس متوجه پتانسیل بالای این بازار برای تامین اقتصادی هتل ها شدیم.

دکتر مونسان با بیان اینکه عمده هتل های کشور، شرکت نیستند و صاحبان حقیقی دارند، توضیح داد: بسیاری از این هتل ها متعلق بخش خصوصی است که تمایلی به تامین اقتصادی از محل بازار سرمایه ندارند. بنابراین در این خصوص طی نشستی با مدیران سازمان بورس، مدیران مطرح هتل ها و همه افرادی که در حال حاضر مشغول مدیریت و اجرای این پروژه ها هستند، کوشش شد تا با آشنایی با بازار سرمایه آشنا قادر به تامین اقتصادی مورد نظر خود از این فضا باشند ضمن آنکه مدیریت هتل خود را نیز همچنان در اختیار داشته باشند.

او معتقد است با توجه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه، این بازار آمادگی لازم برای تامین اقتصادی پروژه های جهانگردی را ندارد. فرایند ورود شرکت ها به بازار سرمایه زمانبر است ضمن آنکه بسیاری از هتل های کشور، نه تنها شرکت نیستند و به صورت خانوادگی اداره می شوند، بلکه صورت های اقتصادی شان از استانداردهای لازم سازمان بورس برخوردار نیست.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به فرایند افت قیمتی سهام در بازار سرمایه از سال گذشته تا کنون اشاره و بیان کرد که این موضوع سبب شده است تا مدیران هتل ها که شناخت خوبی از بازار سرمایه ندارند، تمایلی برای ورود به بازار سرمایه نداشته باشند.

تمایل به تامین اقتصادی سنتی در صنعت جهانگردی

به گفته او بسیاری از هتل های کشور درحالی برای تامین پروژه های اقتصادی خود به سراغ بانک ها می فرایند که تسهیلات دریافتی آن ها از بهره بالایی برخوردار است و باید ضمانت های موثقی را نیز ارائه دهند.

دکتر مونسان به حمایت های دولت در حوزه شرکت های دانش بنیان و صندوق های جسورانه اشاره نمود که در صورت روبرو آن ها با زیان دولت به حمایت آنها می پردازد. ضمن آنکه شرکت های دانش بنیان از معافیت های اقتصادیاتی برخوردارند که در صورت زیان، دولت آن را جبران می نماید اما در حوزه جهانگردی، چنین حمایت هایی وجود ندارد.

مسائل پروژه محوری در بازار سرمایه

او در اشاره به تامین اقتصادی پروژه ها از بازار سرمایه، تفاوت تامین اقتصادی پروژه با شرکت در بازار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: یک شرکت برای ورود به بازار سرمایه ابتدا باید صورت های اقتصادی 5 سال اخیر خود را به بورس ارائه دهد. همه این صورت های اقتصادی باید بیانگر رشد و سوددهی این شرکت باشند. بعد از آنالیز صورت های اقتصادی، این شرکت می تواند وارد بازارهای دوم و سوم گردد، در نتیجه تا زمان حصول اطمینان از سوددهی، شرکت قادر به ورود به بازار اول سرمایه نیست.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی افزود: اما پروژه توسعه ای یک هتل بعضا در حال ساخت اسکلت با مسائلی نظیر دعوای شرکای شخصی، نبود تامین اقتصادی، اشتباه در بازاریابی و .. از احتمال رها شدن برخوردار می گردد و زیان می دهد. بنابراین می توان گفت اجرا پروژه کار سخت و پرریسکی است و بازار سرمایه به عنوان حافظ منافع مردم نمی تواند به راحتی برای تامین اقتصادی پروژه ها، منابع اقتصادی را در اختیار کارفرمایان این پروژه ها قرار دهد.

او با اشاره به تامین اقتصادی شرکت های عظیم فولادی در بازار سرمایه گفت: بعضی شرکت های عظیم مانند گل گهر، شرکت های توانمندی هستند که پروژه های کاملا سوددهی دارند. سوددهی پروژه های این شرکت ها نرخ های بالایی دارد و بازار سرمایه در اجرای پروژه های آن ها تردیدی ندارد.

بازاریابی پروژه های صنعت جهانگردی

او با اشاره به بحث بازاریابی در حوزه جهانگردی گفت: تاسیس کارخانه، تنها احتیاج به سرمایه دارد اما تحقق درآمد در جهانگردی احتیاجمند بازاریابی است که این امر در این حوزه سخت است.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، هر ساله درآمد حاصل از هتل ها از 20 اسفند تا بیستم فروردین ماه، برابر 6 ماه درآمد است. اما سال گذشته کنسلی سفرها در ایام عید، بروز سیل در سال های قبل و بسیاری عوامل دیگر، میزان سفرها را کاهش داد. این در حالیست که حوزه ای مانند خودرو، مورد حمایت است و هیچگاه شاهد کاهش قیمت آن نبوده ایم.

حاشیه ها در صنعت جهانگردی

مونسان همچنین با اشاره به سایر عوامل تنش زا که منجر به از دست دادن جهانگردان اروپایی شد، گفت: در نتیجه کوشش کردیم تا بازار منطقه را به دست بیاوریم. در این خصوص با چین و عمان وارد مذاکره شدیم و علی رغم وجود بعضی موانع، چینی ها را لغو ویزا کردیم.

چشم انداز صنعت جهانگردی

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با اشاره به رشد فناوری در دنیا و هوشمندسازی به عنوان پاردایم هایی در اقتصاد دنیای نام برد که سبب از بین رفتن اشکال سنتی اقتصاد خواهد شد. در این میان تنها حوزه ای که نمی توان در این فرایند هوشمندسازی آن را از دست داد، جهانگردی است.

این عضو هیئت وزیران در این خصوص یادآوری کرد: جهانگردی یک امر فیزیکی است. با رشد فناوری، باز هم جهانگردان دوست دارند که بناهای تاریخی را از نزدیک ببینند.

دکتر مونسان با اشاره به تاسیس موزه های سه بعدی گفت: به عقیده بنده هیچ مخاطبی از دیدن موزه های سه بعدی لذت نخواهد برد. موزه را باید از نزدیک دید، جهانگردی به معنای تفریح است.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی که از صنعت جهانگردی در دنیا به عنوان سومین صنعت مطرح نام می برد، مطرح نمود: بسیاری از کارشناسان براین اعتقادند که صنعت جهانگردی صنعت اول دنیا می گردد. امروزه دنیا به سمت ثروتمند شدن می رود و با رشد اقتصاد دنیای، جهانگردی نیز همراه با آن رونق می گیرد.

او با اشاره به ظرفیت های جهانگردی کشور گفت: ایران پتانسیل خوبی برای جذب جهانگرد دارد. متاسفانه دولت ها توجهی به این صنعت ندارند. این در حالی است که اگر هزینه ای که دولت ها برای بخش صنایع و کشاورزی انجام می دهند، به صنعت جهانگردی نیز اختصاص دهند، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

دکتر مونسان با تاکید بر چالش های پیش روی صنعت جهانگردی کشور، توضیح داد: مسئولان ما هنوز از پتانسیل های صنعت جهانگردی کشور به طور کامل آگاهی ندارند. ایران دارای نقاطی است که به جرات می توان گفت از زیباترین نقاط دنیا محسوب می گردد. در حال حاضر ایران حدود 700 موزه فعال و رتبه بالایی در حوزه میراث فرهنگی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گفت: صنعت جهانگردی مدت هاست نقش موثری در اقتصاد کشور داشته و تنها در سال های اخیر با چالش های زیادی همراه شده است.

شرکت های خانوادگی

او با بیان اینکه مبنای کسب و کار صنعت جهانگردی برون گرایی است، توضیح داد: برنامه کاری صنعت جهانگردی بر مبنای ارتباطات بیرونی است که با تهدید ارتباطات خارجی، صنعت جهانگردی آسیب می بیند. بر این اساس است که با تضعیف این صنعت، در دوران رکود بازار، اقبال شرکت های این حوزه نیز در بازار سرمایه کم می گردد. به عنوان مثال در حال حاضر اگر بخواهیم هتلی را در بازار سرمایه وارد کنیم، به دلیل همین شرایط کسی از آن استقبال نمی نماید و پذیره نویسی نمی گردد.

او با بیان اینکه صنعت جهانگردی باید در زمان رشد وارد بازار سرمایه گردد، یادآور شد: در صورتی که صنعت جهانگردی در زمان ریزش بازار، وارد بورس گردد، نه تنها از آن استقبال نمی گردد بلکه 10 سال نیز عقب تر می رود، بنابراین افراد می گویند که این صنعت سوددهی کمی در بازار سرمایه دارد و سرمایه گذارانی که اکنون در این صنعت حضور دارند، دچار تردید می شوند. در نتیجه صنعت جهانگردی باید زمانی وارد بورس گردد که مطمئن باشد در این بازار پیروز می گردد.

فرهنگ سازی در صنعت جهانگردی

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی درباره فرهنگ سازی در حوزه جهانگردی برای ورود به بازار سرمایه گفت: زمانی که ما اقدام به فرهنگ سازی برای ورود هتل داران به بازار سرمایه کردیم، بورس افت کرد. با این حال کوشش کردیم تا آن ها را با بازار سرمایه آشنا کنیم و به آن ها بیاموزیم که این بازار چه پتانسیل هایی برای آن ها به ارمغان می آورد.

مونسان با اشاره به تمایل هتل داران برای ورود به بورس گفت: بعضی از هتل داران عظیم اقدام به ورود به بورس کردند اما با دو مانع جدی روبر شدند، یکی از آن ها با ورود به بازار سرمایه، به شدت ریزش داشت و دیگری نیز نتوانست از این محل برای تامین منابع اقتصادی مورد احتیاج پروژه های خود اقدام کند.

او تاکید نمود: در حال حاضر بازار سرمایه نیز زیرساخت های لازم برای تامین منابع اقتصادی پروژه های حوزه جهانگردی را ندارد.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با تاکید بر لزوم ورود صنعت جهانگردی به بازار سرمایه، مطرح نمود: صنعت جهانگردی حتما وارد بازار سرمایه می گردد زیرا این یک فرصت در بازار سرمایه است. اکنون که دولت نیز در حال تغییر است، بنابراین بازار سرمایه بهترین نقطه برای تامین اقتصادی محسوب می گردد زیرا وقتی افراد می توانند با هزینه کم، از بازار سرمایه منابع اقتصادی خود را تامین نمایند، چه احتیاجی به دریافت تسهیلات با نرخ های بالاست.

او با تاکید بر اینکه عرضه اولیه در بورس باید پیروز باشد، گفت: در صورتی که عرضه اولیه صنعت جهانگردی ناپیروز باشد تا سال های طولانی این صنعت وارد بازار سرمایه نمی گردد. زیرا این عرضه نمونه پیروز یا ناپیروز برای باقی هتل ها خواهد شد. تنها در صورت پیروز شدن عرضه اولیه می توان انتظار هجوم ورود فعالان صنعت جهانگردی به بازار سرمایه را داشت.

دکتر مونسان با بیان اینکه رویدادهای منفی منجر به کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور نشد، افزود: درحال حاضر در حوزه جهانگردی حدود 157 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری وجود دارد. نزدیک به 23 هزار میلیارد تومان پروژه تنها در دولت دوازدهم به سرانجام رسیده است. بیش از 400 هتل در دولت وقت به اتمام رسیده است و بیش از2200 واحد بوم گردی افتتاح شده است؛ حدود هفت هزار موافقت اصولی برای پروژه های این صنعت صادر شده است که حدود 300 پروژه جدید را به آن اضافه خواهد نمود، بنابراین می توان گفت رونق صنعت جهانگردی در حال حاضر خوب است.

او با ابراز امیدواری به ورود صنعت جهانگردی به بازار سرمایه طی سال های آینده، تاکید نمود: ورود به بازار سرمایه قطعی است و باید از این محل برای تامین اقتصادی پروژه ها اقدام کرد اما باید این را در نظر گرفت که سهامداران نیز دچار زیان نشوند و معاملات این حوزه، روان باشد.

*منتشر شده در شماره 59 ماهنامه بورس، پنجم خرداد 1400

منبع: توریسم آنلاین

به "گردشگری در نیمه راه بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در نیمه راه بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید