گزارشی از پیامدهای عمیق یک تصمیم چند روزه دربازار موبایل؛ گوشی های زیر 300 یورو هم گران شدند

به گزارش وبلاگ لاراول، خبرنگاران : کمیته مشترک بانک مرکزی و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته به ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو رأی داد.

گزارشی از پیامدهای عمیق یک تصمیم چند روزه دربازار موبایل؛ گوشی های زیر 300 یورو هم گران شدند

به گزارش وبلاگ لاراولتصمیمی که منجر به افزایش سرسام آور قیمت به ویژه موبایل های با ارزش بیش از 300 یورو شد. در این میان، بعضی فروشندگان نیز در واکنش به این خبر تصمیم گرفتند این گوشی ها را از ویترین مغازه های خود جمع آوری نمایند. اما التهاب در بازار باعث شد اعضای کمیته کوتاه بیایند و وزیر ارتباطات در توییتی اعلام کند این تصمیم احتیاج به بازنگری دارد و پس از آن وزیر صنعت، معدن و تجارت از منتفی شدن ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورویی خبر بدهد.

هرچند یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت در توییتر گفته خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای 300 یورو طبق اظهارات مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، شایعه و شیطنت عده ای بوده و ورود نهادهای نظارتی و قضایی برای برخورد با اخلالگران در بازار لازم است. اما به نقل از فعالان بازار موبایل پیش از انتشار این خبر، واردات موبایل تا سه برابر افزایش پیدا نموده که این شائبه را ایجاد می نماید بعضی واردنمایندگان از چنین تصمیمی مطلع بودند و انتظار آن را داشتند.

به گفته ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری و تلفن همراه و لوازم جانبی، از آنجاکه بعضی از شرکت ها موبایل را فقط در فروشگاه های زیرنظر خودشان توزیع می نمایند، این مساله باعث وجود اختلاف قیمت فاحش در بازار می گردد که ضرر آن به مصرف نماینده می رسد و بدنامی آن برای مغازه دار است.

به هر حال، بازار پرچالش موبایل که با شیوع بیماری کرونا و اخیرا با افزایش ناگهانی نرخ دلار دچار التهاب شده بود، در مقابل خبر ممنوعیت ورود گوشی های با ارزش بالای 300 یورو تاب نیاورد تا قیمت بعضی از این گوشی ها به 60 میلیون تومان برسد. در این میان، حتی خبر منتفی شدن ممنوعیت واردات این گوشی ها هم نتوانست تب افزایش قیمت را فرو نشاند تا اینکه ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری و تلفن همراه و لوازم جانبی، در گفت وگو با ایسنا دوباره نسخه تکراری خرید نکنید تا ارزان گردد را تجویز کند. به گفته وی، با توجه به لغو ممنوعیت واردات تلفن همراه با ارزش بالای 300 یورو دلیلی برای افزایش قیمت موبایل وجود ندارد و قیمت ها باید به حالت قبل برگردد، بنابراین بهتر است شهروندان برای خرید موبایل عجله ننمایند. فروشندگان هم سود عادلانه روی کالا بکشند و به وارد نمایندگان تذکر می دهم از شرایط بحرانی سوء استفاده ننمایند.

بنابر اظهارات درستی، اعلام این خبر قیمت موبایل های کمتر از 300 یورو را هم افزایش داد، بنابراین عده ای می خواستند از این شرایط سود هنگفتی ببرند. بیش از یک میلیون تلفن همراه هنوز در سامانه ثبت نشده و مکالمه با آن برقرار نشده که با اعلام این خبر قیمت آنها هم افزایش پیدا کرد. وی درخواست دارد دستگاه های نظارتی اجازه ندهند عده ای از شرایط سوء استفاده نمایند و گرانی را به گردن مغازه داران بیندازند. گرانی با گرانفروشی متفاوت است و بیشتر مغازه داران جنس را گران می خرند، چراکه بعضی شرکت ها چند دستگاه پوز دارند و مغازه داران باید علاوه بر قیمت شفاف، یک قیمت هم زیر میز بکشند.

افزایش واردات تلفن همراه

آمار گمرک نشان می دهد در سه ماه و نیم اول امسال واردات گوشی موبایل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه برابری داشته است؛ به طوری که از ابتدای سال تا نیمه تیر حدود 2 میلیون و 404 هزار و 933 دستگاه تلفن همراه وارد کشور شد. به گفته سخنگوی گمرک ایران، برخلاف ادعاهایی که بعضی از افراد مطرح می نمایند، آمار رسمی واردات گوشی موبایل بیانگر واردات سه برابری است و در حدود سه ماه و نیم اول سال گذشته بیش از 864 هزار دستگاه به ارزش 6/ 73 میلیون دلار وارد شده بود؛ در حالی که در سه ماه و نیم اول امسال بیش از 373 میلیون دلارگوشی وارد شده که رشد 407 درصدی از لحاظ ارزش و 178 درصدی از لحاظ تعداد داشته است. اما اینکه این افزایش 3 برابری واردات گوشی های موبایل چگونه و به وسیله چه شرکت هایی اجرا شده، موضوعی است که آنالیز جزئیات آن نشان می دهد که کمتر از 140 شرکت این کار را انجام داده اند که میزان و حجم واردات در بین آنها متغیر بوده است؛ به طوری که بعضی شرکت ها تا شش کارتن و بعضی تا مرز 50 هزار پالت گوشی موبایل وارد نموده اند.

ارز تامین شده برای این حجم از واردات گوشی موبایل عمدتا درهم و یورو بوده و عمده واردات از امارات متحد عربی اجرا شده است. البته به طور محدود از چین و حتی ترکیه نیز این واردات اجرا شده است. از سوی دیگر در حالی در بازار بحث موجودی ناکافی و مسائل واردات از عوامل افزایش قیمت اعلام می گردد که طبق آمار گمرک ایران، شرایط ترخیص گوشی نشان می دهد که در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد و 15 روزه تیر امسال به ترتیب 285هزار و 340دستگاه، 609هزار و 619 دستگاه، 884هزار و 957 دستگاه و 625هزار و 17دستگاه گوشی موبایل ترخیص شده است. این در حالی است که ترخیص تلفن همراه در مدت مشابه سال قبل، یعنی در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد و 15روز از تیرماه 1398 به ترتیب 114هزار و 347دستگاه، 316هزار و429 دستگاه، 264هزار و 31دستگاه و 169هزار و 401دستگاه بوده است که در مجموع 864هزار و 208دستگاه را شامل می شد. بر این اساس میزان رشد ترخیص تلفن همراه در بازه زمانی سه ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 3 برابر یعنی حدود 178 درصد بوده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "گزارشی از پیامدهای عمیق یک تصمیم چند روزه دربازار موبایل؛ گوشی های زیر 300 یورو هم گران شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از پیامدهای عمیق یک تصمیم چند روزه دربازار موبایل؛ گوشی های زیر 300 یورو هم گران شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید