درخشش نگین عناب روی انگشت دلالان، تنظیم قیمت یاقوت سرخ، آچار تعاونی می خواهد

به گزارش وبلاگ لاراول، خراسان جنوبی قطب فراوری عناب در کشور است اما سود واقعی این محصول به جیب دلال و واسطه می رود.

درخشش نگین عناب روی انگشت دلالان، تنظیم قیمت یاقوت سرخ، آچار تعاونی می خواهد

به گزارش گروه استان های وبلاگ لاراول از بیرجند، عناب میوه ای با خاصیت های فراوان است که بیشترین سطح کشت آن مربوط به خراسان جنوبی است، اما عدم شناخت از خاصیت های این میوه و نبود فرآیند های مربوط به فراوری تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی معرفی نگردد.

خراسان جنوبی باتوجه به اینکه قطب فراوری عناب است و به عنوان اولین فراورینماینده این محصول در کشور و جهان مطرح است می تواند با برنامه ریزی های صحیح، در جهت توسعه اقتصادی استان با تأکید بر این محصول گام بردارد.

بهبود شرایط فراوری عناب نقش مهمی در اقتصاد و عایدی روستائیان خراسان جنوبی ایفا می نماید؛ در همین زمینه می توان با راه اندازی چرخه فرآوری، به توسعه این بخش یاری فراوانی کرد که گویا مسئولان چندان اهمیتی به آن نمی دهند و برنامه ریزی مدونی دیده نمی گردد.

عناب فرآوری گردد

ارجمندزاده یکی از کشاورزان خراسان جنوبی که عناب کشت می نماید، گفت: دستمزد کارگران و قیمت کود و موارد دیگر با توجه به تورم افزایش داشته است، ولی قیمت عناب افزایشی نداشته است.

او اضافه کرد: با وجود خشکسالی و کم آبی و عواقب این مسائل، کشاورزان این بخش به فراموشی سپرده شده اندو مشکل اصلی در بخش عناب این است که فقط به صورت خام به فروش می رسد و ضروری است که به شیوه های مختلف فرآوری گردد.

ارجمندزاده اعلام کرد: رنج و سختی را عناب کاران دارند اما به علت اینکه هیچ اتحادیه و تعاونی نداریم، سود به جیب دلالان می رود؛ لذا ضروری است که برای عناب نیز مانند دیگر محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اتحادیه و تعاونی ایجاد گردد تا به شیوه سازماندهی شده به آن پرداخته گردد.

محمدی دیگر کشاورز این حوزه می گوید: کشاورز هستم و خرید و فروش عناب را هم انجام می دهم، اما مشکل اینجا است که قیمت عناب به وسیله چند نفر در بازار معین می گردد و باقی افراد هم فقط با همان قیمت می خرند.

او ادامه می دهد: در سیوجان به عنوان یک خریدار سال ها است که عناب را سورس بندی می کنم و با توجه به کیفیت، قیمت معین می کنم ولی افراد دیگر این کار را انجام نمی دهند و تمام عناب ها را به یک قیمت خریداری می نمایند.

محمدی عنوان می نماید: ورود دولت با قیمت گذاری هم تأثیری نخواهد داشت چرا که در بخش زرشک و زعفران وارد شدند ولی شرایط بدتر شد، باز هم چند سرمایه دار قیمت معین می نمایند و پول به جیب یک بخش خاص می رود.

این کشاورز خراسان جنوبی با بیان اینکه راه حل در ایجاد کارخانه برای سورس بندی و فرآوری است، بیان می نماید: خود من هم چندین دستگاه خریداری نموده ام و در پی راه اندازی کارخانه برای توسعه این بخش هستم.

او ادامه می دهد: فرآوری عناب به علت ارزش اضافه نموده باعث می گردد که قیمت کنونی عناب دو برابر گردد چرا که عناب را کیلویی 30 تا 40 هزار تومان خریداری می نمایند ولی با فرآوری، قیمت آن دوبرابر می گردد.

محمدی اظهار می نماید: یکی دیگر از دلایل بی توجهی به عناب این است که در کشور این محصول چندان شناخته شده نیست و ضروری است که با معرفی این محصول به مردم استان های دیگر، بازار فروش خوبی برای آن ایجاد کرد.

حل نشدن مسائل با کار کردن جزیره ای

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: مشکل اصلی فروش در بخش عناب تازه است که به دلایلی مانند کرونا از استان خارج نشد و مسائل زیادی را به همراه داشت.

او اضافه کرد: به علت اینکه عناب تنها در خراسان جنوبی است، ضروری است که چاره اندیشی در استان انجام گردد و می توان به شکل قدرتمند در آن عمل کرد.

ضیائیان احمدی ادامه داد: باید اتحادیه ای برای این محصول به صورت مستقل ایجاد گردد که همه بهره برداران عضو شوند تا مؤلفه های مختلف و دلالان نتوانند در قیمت آن تأثیر بگذارند و البته همه از این اتحادیه حرف شنوی داشته باشند.

بیشتر بخوانید

  • تعاون روستایی قیمت زرشک را افزایش دهد
  • پیوند زنی جوانه شکمی برترین شیوه پیوند عناب

  • یک ماه مانده تا آغاز تراژدی تلخ یاقوت کاران خراسان جنوبی/ لزوم احداث 1000 بارگاه

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: تفرقه، پراکندگی و جزیره ای کار کردن نمی تواند در این بخش یاری نماینده باشند و بهره برداران با حمایت از هم و حرف شنوی از اتحادیه تشکیل شده، می توانند اقدامات و گام های بزرگی بردارند.

او با اشاره به کشور چین، اظهار کرد: در این کشور محصول عناب به شیوه های مختلف فرآوری می گردد و می توان در استان با بهره گیری از تجارب آن ها کار های بزرگی انجام داد.

محصولی مختص خراسان جنوبی

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این باره گفت: عناب مانند زرشک و زعفران در تمام کشور وجود ندارد و محصول اختصاصی خراسان جنوبی است.

او اضافه کرد: از آنجایی که عناب فقط مشکل خراسان جنوبی است، نمی توان در دولت زیاد به آن پرداخت و از آنجایی که به مصرف داخلی می رسد، موضوع صادارت آن نیز مطرح نیست؛ بعلاوه در صورت شناخت مردم کل کشور، این اندازه فراوری برای مصرف داخل مناسب است.

رضایی در زمینه خرید تضمینی بیان کرد: اعتبارات دولت در بخش آموزش و ترویج بیشتر هزینه می گردد و ضروری است که بخش خصوصی در این زمینه وارد و با ایجاد تعاونی و اتحادیه ای به این صنعت یاری گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توضیح داد: اتحادیه و تعاونی باغداران به صورت کلی داریم، ولی از آنجایی که بهره برداران این محصول در استان حدود 9 هزار خانوار هستند، می توانند اتحادیه اختصاصی داشته باشند و اگر تعاونی مستقل قوی ایجاد نمایند، می توانند این رکود را از بین ببرند.

لازمه معرفی محصول عناب در کشور

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مشکل دیگر عناب را نبود شناخت کافی این محصول در کشور دانست و گفت: ضروری است با یاری رسانه ها و معرفی خواص این محصول و شیوه استفاده از آن اطلاع رسانی گردد چرا که دیگر استان ها عناب را فقط در حد یک گیاه دارویی برای جوشانده ها می شناسند.

او اضافه کرد: عناب برای چربی و فشارخون و بیماری های تنفسی بسیار مفید است و خواص بی شمار دیگری دارد که در کشور به آن پرداخته نشده است و به همین علت بازار فروش خاصی ندارد.

رضایی با بیان اینکه عناب تازه از خواص بیشتری برخوردار است، اعلام کرد: در جهان حرف اول را تبلیغات می زند و ضروری است که این محصول نیز به خوبی معرفی گردد تا بتوان توجه دولت و مردم را به آن جلب کرد، چرا که این مصحول در چین فراوری و به شیوه های مختلف معرفی، فرآوری و مصرف می گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: فرآوری محصول یکی از روش های مناسب است، اما از آنجایی که احتیاج به استاندارد های خاصی دارند خود به یک معضل تبدیل شده، ولی اداره کل استاندارد قول داده است که در صورت تأمین اعتبار هر چه سریعتر این مشکل را رفع نمایند.

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زنجیره توزیع این محصول در کشور خوب نیست، گفت: در ابتدا باید با تبلیغات و معرفی این محصول بازار فروش را ایجاد کرد.

او اضافه کرد: پیش از کرونا جشنواره ها و استارت آپ ویکند هایی در این زمینه برگزار گردید که ضروری است بعد از کرونا نیز برگزار گردد چرا که با توجه به اطلاع رسانی ها باعث معرفی خوب این محصول می شد.

رضایی بیان کرد: عناب از محصولات استراتژیک خاص خراسان جنوبی است که توانسته از مهاجرت بیشماری از مردم روستا جلوگیری کند و احتیاج است که مسئولان استان و کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به این موضوع توجه نمایند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اعلام کرد: اگر این مشکل ادامه دار باشد و عناب با توجه به تورم به قیمت واقعی به فروش نرسد، به محصول غیراقتصادی برای خانواده ها تبدیل می گردد و مردم آن را رها خواهند کرد و با معضلات بی شماری روبه رو خواهیم شد.

ممکن است این موضوع که عناب محصولی مختص خراسان جنوبی است، در ابتدا به عنوان یک مشکل شناخته گردد اما همین موضوع می تواند با برنامه ریزی درست به یک فرصت اقتصادی خاص برای استان تبدیل گردد تا بتوان بازار های مصرف متفاوتی را ایجاد کرد.

لازمه این موضوع ایجاد اتحادیه قوی و ورود دولت در حاشیه برای اطلاع رسانی و یاری های اقتصادی است و بعلاوه مسئولان باید توجه نمایند عناب جزو محصولاتی است که از مهاجرت روستائیان جلوگیری نموده است که در صورت از بین رفتن آن شاهد آسیب های اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود.

منبع: فارس

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درخشش نگین عناب روی انگشت دلالان، تنظیم قیمت یاقوت سرخ، آچار تعاونی می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش نگین عناب روی انگشت دلالان، تنظیم قیمت یاقوت سرخ، آچار تعاونی می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید