از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند

به گزارش وبلاگ لاراول، خبرگزاری خبرنگاران- دامون خانجان زاده (متولد 1354) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانش آموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تا به امروز در بسیاری از نمایشگاه های انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است .

از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند

او برای اولین بار با قبول سفارش طراحی تایپ فیس فارسی درسا، تجربیات و هنر خود را وارد صنعت فشن نموده است. در ادامه طی مصاحبه ای درباره داستان این سفارش و چالش ها و تجربیات جدیدی که برای این هنرمند رقم زده است، می خوانیم .

چه جذابیتی در سفارش درسا و خود درسا وجود داشت که پروژه طراحی فونت آن را پذیرفتید؟

تا به حال برای برندهای زیادی طراحی تایپ فیس انجام داده ام اما کار برای صنعت فشن برایم یک تجربه جدید بود و بنظرم آمد که همکاری با درسا به عنوان یک برند پیشرو فرصت خوبی برای آغاز و خلق تجربه های جدید در این عرصه است .

در راستا این طراحی با چه چالش هایی روبرو شدید؟ چقدر برایتان جدید و غیرقابل پیش بینی بود؟

طراحی تایپ فیس (typeface) برای صنعت فشن به واسطه اینکه چندین ویژگی را باید همزمان در طراحی آن لحاظ کنید، برای من چالش جالبی بود و بله تمامی آنها برایم قابل پیش بینی بودند .

تایپ فیسی باید طراحی می شد که ویژگی های خوانایی و خواندنی بودن را همزمان داشته باشد و همزمان هویت خود را نیز از کالیگرافی فارسی گرفته باشد که به بازسازی ریشه های اصیلی که هم من به عنوان دیزاینر به آن توجه داشتم و هم درسا، بیانجامد .

کالیگرافی فارسی به واسطه شیوه نگارشی که دارد خوانش دشواری دارد ولی ما باید با از الهام از آن تایپ فیسی خلق می کردیم که خوانایی کافی را داشته باشد و در عین حال خواندنی (جذاب) هم باشد و به خاطر ماهیت فشن بازیگوش (playful) هم قلمداد گردد .

در نهایت این راستا ما به کالایی رسیدیم که ویژگی های کالیگرافیک و جئومتریک را همزمان دارد .

مبنای طراحی فونت را بر اساس چه اندیشه ها و ایده هایی گذاشتید؟

عمده این راستا با همراهی آقای عابدینی که طراحی هویت بصری جدید درسا را بعهده داشتند، پیش رفت. چون تایپ فیس هم بخشی از این هویت بصری است و باید این یکپارچگی بین کار من و آقای عابدینی حفظ می شد .

در این راستا آقای عابدینی در کنار من بودند و در واقع مبنای راستای که طی کردیم بر اساس همان اندیشه هایی است که طراحی هویت بصری پیش رفته است .

کمی درباره خود فونت و مبانی طراحی بصری آن شرح می دهید؟

ما در طراحی تایپ فیس سه اصل مهم را در نظر می گیریم .

1 - رسم الخط: به این معنی که تایپ فیس طراحی شده باید رسم الخط نوشتاری آن زبان را کاملا درست و صحیح متناسب با زبان نوشتاری آن فرهنگ ارائه کند .

2 - رعایت هندسه و ریاضیات کار که با حفظ تناسبات نوشتاری و نسبت حروف به یکدیگر همراه است .

3 - شخصیت برند: تایپ فیس برند باید با محتوا و پیغامی که برند در قالب های مختلف به مخاطب خود می رساند مطابقت داشته باشد و همزمان که جلب توجه مخاطب را می نماید و پیغام را می رساند، شخصیت یکتایی هم داشته باشد .

سخن آخر؟

کمتر برندی پیدا می گردد که با چنین دقت و آگاهی بخواهد در مجموعه هویت بصری خود تایپ فیس هم داشته باشد . وجود این فهم در درون برند درسا که توجه به تایپ فیس اختصاصی به عنوان سفیر برند را همراه داشته است، بسیار قابل تحسین و افتخار است .

منبع: خبرگزاری آریا

به "از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید